La primera edició va tenir lloc l'any 1978 i els seus creadors van ser l'Assemblea de Joves, amb la col·laboració dels membres de la revista "Carreró de les bruixes".
La intenció de l'Assemblea de Joves, aquell any 1978, era col•laborar en la recuperació del Barri de Sant Joan (barri format per la Plaça Major i part del carrer Major). El barri no va veure amb bons ulls que hi col·laborés gent aliena al barrii aquest fet va precipitar la creació d’una nova festa.
El resultat va ser fer la festa del barri del Carreró de les Bruixes. I el nom d'Aquelarre va sorgir per associació d'idees: Com se'n diu d'una reunió de bruixes? Aquelarre. Doncs Aquelarre! Si bé s'ha de dir que de bruixes al carreró no n'hi ha hagut mai, que se sàpiga, i Cervera tampoc no ha estat mai el centre de la bruixeria de Catalunya.
Des del primer moment els organitzadors van buscar uns trets propis per la festa:
1.- Recuperar i redescobrir el Carreró de les Bruixes. Aquest carreró del segle XIII formava part del primer recinte emmurallat de la ciutat i tenia les característiques d'un autèntic carreró medieval en ple segle XX: fosc, estret i cobert en la seva major part. Quan es va celebrar la primera edició de la festa feia poc que el carreró s'havia pavimentat i il·luminat.
2.- Que fos una festa sense origen religiós.
3.- Que fos una festa folla.
4.- Recollir diners per a les activitats que l'Assemblea de Joves desenvolupava al llar de l’any.
Durant les primeres edicions i fins l'any 1982, totes les activitats es realitzaven al Carreró de les Bruixes. Cercavila a la tarda, per espantar la quitxalla; un "pub" amb música viva; titelles, que representaven l'aspecte de crítica social de l'àmbit cerverí; tarot; un decorat amb bruixes per fer fotografies; Pim, pam, pum al regidor; i de menjar, entrepans variats i xocolata desfeta amb coca.
EL CANVI. Dates clau
Hi van començar a haver indicis de canvi a l'edició de l'any 1983. Un grup d'animació, en aquell moment sense nom però posteriorment anomenat " La Matraca ", va ser qui s'encarregà de la seva organització. Es va ampliar l'àmbit espacial, se'n va dir "la pujada a la plaça", ja que també es va utilitzar la Plaça Major per a fer una representació en un escenari, si bé totes les altres activitats es realitzaven al Carreró de les Bruixes.
L'any 1984 marca el començament d'una nova etapa. En primer lloc, apareix per primera vegada la figura del "Mascle Cabró" i queda definit l'esquema de la festa: Una cercavila introductòria formada per bruixes, diables, dracs, cuques, monstres i altres éssers horribles, sortint de la Universitat i anant a parar a la Plaça Major. Allà fan les invocacions necessàries per tal de fer aparèixer el "Mascle Cabró", qui presideix l'Aquelarre i dóna permís perquè es vagin desenvolupant totes les activitats programades: balls, rock, tarot, cinema, correfocs, cremada del campanar, etc.
També es comença a definir l'àmbit espacial actual de la festa. El Carreró de les Bruixes s'ha quedat petit i el marc s'amplia a bona part del casc antic.
L'any 1985 es produeix un altre fet cabdal en l'evolució de la festa. L'organització no es limita a un sol grup, La Matraca , sinó que comencen a participar-hi altres grups de Cervera: Escoltes, Hora 3, Coral Ginesta, Club de Bàsquet, Taula per la Pau de la Segarra , etc. A més, es constata una participació més important i directa per part de l'Ajuntament.
L'any 1995 es crea el grup de diables "Carranquers" i també comencen a participar-hi, realitzant els correfocs i les intervencions pirotècniques.
L'any 1997 es crea la figura del director professional, per coordinar tots els aspectes. Va ser el primer cop que la festa es va ampliar a tres dies amb l'oferta de la Fira i de l'Aquelarret infantil, per tal que a la festa hi pogués participar un públic més nombrós i de totes les edats.
Després del gran increment d'assistents l'any anterior, l'any 1999 es potencia el divendres amb la Fira del Gran Boc, un concert a la Plaça Major i s'ofereix, per primera vegada, servei de càmping als assistents.
Des del 2004 es consolida l'Aquelarre de tres dies l’últim cap de setmana d’agost. Divendres té espectacle propi de la mà del grup femení de percussió BandTokades, i la Fira del Gran Boc amplia l'oferta de paradistes i activitats. S'han millorat les infraestructures i, en general, s'ha establert i seguit un protocol d'organització, el qual han de tenir en compte cada any els candidats que aspiren a la direcció artística a l'hora d'elaborar els seus projectes.
Neix el Dijous Gras, una extensió de l'Aquelarre, conegut també com l'Aquelarre de les dones, on les fèmines dels diferents grups (teatre, percussió, diables) fan una cercavila des del Brollador fins a la plaça del Fossar, on la nit s'acaba amb punxadiscos de música catalana i tradicional.
Des del 2012 hi ha una regidoria específica per l'Aquelarre i un equip gerencial dirigit per Alea Teatre. L'espai Rock del Portalet desapareix i s'obre la Plaça Pius XII als concerts d'estil més generalista que aportaran nous públics a la festa i descongestionaran el casc antic de Cervera. També s'instal•la, a la Plaça Santa Anna, ball country.
L'antic convent de Sant Domènec es converteix en la Casa d'Estiu del Mascle Cabró, custodiada per l'Astarot, el secretari personal del Gran Boc. Ubicat a la zona de Cal Racó i amb vistes des de la terrassa de l'espectacle, aquest espai es converteix en una zona de pagament per al públic que desitgi gaudir de l'Aquelarre d'una forma més tranquil·la, sense aglomeracions i podent visionar l'espectacle i correfocs en directe. Espai adaptat per a persones amb mobilitat reduïda.
Dins la festa podríem destacar; l’espectacle, l’aquerralet, la fira del gran boc i els correfocs.